Kwaliteit
Klachtenregeling en Geschillencommissie
Bent u niet tevreden over onze zorg en heeft u een klacht? Bespreek dit dan eerst met ons, zodat we er van kunnen leren. U kunt uw klacht kenbaar maken via ons klachtenformulier. Dat kan digitaal door het klachtenformulier hier online in te vullen en te versturen. Het is ook mogelijk om een klachtenformulier bij de assistente af te halen en bij haar ingevuld weer in te leveren.
Huisarts Nods neemt naar aanleiding van het ingevulde klachtenformulier contact met u op. Zij streeft ernaar om uw klacht binnen een maand in behandeling te nemen en af te ronden.
Met ingang van 2017 behandelt de Geschillencommissie SKGE klachten in de huisartsenzorg. De Geschillencommissie SKGE kan de klacht in behandeling nemen, een bindende uitspraak doen en schadeclaims tot 25.000 euro toewijzen. Bij een hogere claim neemt de Geschillencommissie de klacht niet in behandeling, tenzij u afziet van een hogere schadeclaim.
Op de website van Zorgklacht leest u hoe de Geschillencommissie SKGE werkt (www.zorgklacht.nl).
Patiënten
Een van de accreditatie-eisen is het eens per drie jaar afnemen van een vragenlijst onder patiënten. Zowel in 2013, 2016 en 2019 heeft een aantal patiënten deze lijst ingevuld met vragen over zowel hun huisarts als over de praktijk(-ruimtes). Alle keren werden de artsen heel positief beoordeeld, ook vergeleken met andere praktijken in de buurt. Daar zijn we uiteraard trots op! In 2022 is een aantal patiënten gevraagd hoe zij denken over zowel hun huisarts als de praktijk(ruimtes).
Jaarverslag
Het opstellen van een jaarverslag is een voorwaarde om een NHG-geaccrediteerde praktijk te kunnen worden. Dit is de digitale versie van het Jaarverslag 2024
Visie
Huisartsen Rustenburg is een praktijk die de kleur van de omgeving en in de medewerkers omarmt; we proberen de toenemende zorgvraag optimaal op te vangen voor onze patiënten en medewerkers, nu en in de toekomst. Dit vraagt om flexibiliteit in ons aanbod waarbij we vooral ook proberen breed te kijken naar nieuwe mogelijkheden in werken en naar ondersteuning vanuit ICT om het primaire proces te blijven optimaliseren.
Dit willen we doen in goede samenwerking met logische partners in de wijk (denk aan GGZ/sociale domein). Daarnaast is het voor ons belangrijk om creatief te blijven met ruimte voor verschillen en uitdagingen. Dit willen we doen door regelmatig bewust te reflecteren, keuzes te maken en het stimuleren van persoonlijke en groepsontwikkelingen.
Kwaliteitskeurmerk
Huisartsen Rustenburg werkt al jaren systematisch aan het op peil houden en verder verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hiervoor hebben wij in 2013 het keurmerk ontvangen van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). NHG is de wetenschappelijke vereniging van huisartsen. Van 2013 tot en met 2024 waren wij een NHG-Geaccrediteerde Praktijk. Dit houdt in dat wij voldeden aan alle eisen van verantwoorde zorg die het NHG heeft opgesteld. Voor de accreditering is het medisch handelen, de praktijkvoering en de praktijkorganisatie doorgelicht. Met de informatie die dit heeft opgeleverd zijn plannen opgesteld om de kwaliteit nog verder te ontwikkelen.
Sinds 2025 bewaakt de praktijk de kwaliteit met een intern kwaliteitssysteem, gebaseerd de eisen van het NHG en 12 jaar ervaring met praktijk-accreditaties.
Kwaliteitscoördinator
Voor het bewaken van de kwaliteit is een kwaliteitscoördinator werkzaam binnen de praktijk.